Monday 4 July 2011

Sector Health


Bij de sector health ging niet ineens mijn hartje sneller kloppen toen ik hoorde dat dat onze eerste periode bevatte. ‘Health? Hmmm… ik weet niet hoor.’  Nee, niet wat mij op de eerste plaats een heel erg leuke sector leek. Maar! Daar ben ik zeker op terug gekomen. 
Vooral de eerste week van health verbaasde ik mij er over hoeveel raakvlakken er waren tussen health en QoL. Gezondheid is dus niet alleen gezond eten en sporten. Gezondheid is ook je mentaal/emotioneel goed voelen. En je mentale en emotionele gezondheid word weer enorm beïnvloed door de mensen om je heen (sociale contacten), de mate van succes wat betreft een carrière, je opvoeding etc.
De week van QoL en de eerste week van health hadden dus onverwacht heel veel raakvlakken.
Als iemand nu aan mij vraagt wat kwaliteit van leven is bevat het woord gezondheid al veel meer dan gezonde voeding en beweging voor mij. Ik voel mij gezond als ik mij lekker in mijn vel voel zitten, en dat is niet alleen door middel van voeding en beweging, maar dus ook als ik veel met vriendinnen afspreek, ik een fijne relatie heb met mijn vriend en ouders en als het goed gaat op school. Dit zal voor veel van mijn leeftijdsgenoten nog niet zo zijn. 

Mijn visie op kwaliteit van leven is dus alleen maar versterkt en de kijk er op is nog breder geworden. Ik wil leven voor wat ik belangrijk vind en me minder druk maken over dingen die er toch niet toe doen aan het einde. Dankzij de QoL-week en het verbreden van de definitie van Health heb ik daar een mooi compleet overzicht van en weet ik wat er echt toe doet voor mij, in het leven.

No comments:

Post a Comment