Monday 4 July 2011

Sector Leisure


De sector Leisure klonk alsof we 5 weken naar de Efteling zouden gaan, veel tv zouden kijken en vooral niet al te veel voor school zouden gaan doen.
Niets was minder waar natuurlijk!

We zijn een aantal opdrachtgevers gaan bezoeken, en hebben daar een presentatie gehad, (Beekse Bergen, Textielmuseum) of een prestatie gehad in de collegezaal (Festival Mundial, Comedy Award, het fietsknooppuntennetwerk).
Ik vond het heel leuk om in de eerste week van Leisure de Feeltrip te doen om zo kennis te maken met de bedrijven en het concept achter het bedrijf. Dit was ontzettend leerzaam omdat je niet altijd bekend bent met het concept achter het bedrijf, en omdat de bedrijven hun zwakke puntjes/aandachtspuntjes met ons wilden delen waardoor wij ons goed konden richten op het versterken van die punten.

De lessen Leisure vond ik erg leuk omdat we in eerste instantie vooral gingen nadenken over onze eigen vrijetijdsindeling en die van onze klasgenoten die overigens allemaal redelijk overeen kwamen. Omdat je bij je eigen doelgroep blijft is de vrijetijdsindeling niet heel gevarieerd, maar kun je je wel heel goed inleven.

Ik vond het heel interessant om te lezen in de beleveniseconomie omdat dit heel erg aansloot op de lessen Leisure die ook erg op ‘experience’ waren gericht. Het is interessant om te lezen dat de belevenis steeds belangrijker word voor de mensen, en dat daardoor ook de vrije tijd van de mensen veranderd.
Ook tijdens de les over de geschiedenis van de vrije tijd kwam er nog meer naar voren hoe ontzettend veel de vrijetijdsindeling is veranderd door de eeuwen heen. Dat mensen vroeger veel werkten en vrije tijd eigenlijk geen term was, en er was nog bijna geen amusement. Het grote verschil tussen toen en nu waarin we veel tv kijken, internetten, gamen en continu bereikbaar zijn met onze mobieltjes met de nieuwste app’s en we eigenlijk alleen maar druk voelen om dit allemaal bij te houden.
Veel klasgenoten vonden het bijwerken van hun profielpagina op bijvoorbeeld hyves of facebook zelfs geen vrije tijd omdat ze zich verplicht voelen dit bij te houden. De stress society kwam hier erg in naar voren, en ik heb het idee dat er tegenwoordig weinig mensen meer echt stil zitten.

Nu ik deze lessen heb gehad kies ik bewuster wat ik doe en ga doen, en ik wil dit in de meeste gevallen nog bewuster gaan doen. Ik ben iemand die graag dingen vooruitschuift en ik ben erg slecht in plannen waardoor ik aan het einde van de periode weinig vrije tijd meer over heb. Echter werk ik wel het beste onder stress, maar natuurlijk is te veel stress ook niet goed!
Ik kies er nu vaker bewust voor naast mijn ouders op de bank te ploffen in plaats van op internet de nieuwste afleveringen van Glee te gaan kijken. Ik vind het belangrijk om in mijn vrije tijd meer aandacht te besteden aan mijn familie en vrienden dan aan internetten of televisie kijken.
Een fijn gesprek geeft mij nog altijd een beter gevoel dan tv kijken of mijn hyvespagina bijwerken. Sociale contacten zijn een must in mijn vrije tijd, en nu ik steeds minder vaak mijn ouders zie door huiswerk en reistijd, en mijn vrienden doordat we op andere scholen zitten, vind ik het des te belangrijk om meer aandacht aan ze te besteden.

No comments:

Post a Comment