Monday 4 July 2011

Sector Living


Dit blok vond ik de opdracht echt ontzettend leuk. Sowieso vind ik realiseren een heel leuk domein omdat je dan ook echt alles moet regelen en het ook werkelijkheid laat worden (zoals bij Appearance). Nu moesten we ook alles regelen en is er een kans dat alles wordt gerealiseerd. De beste zou winnen, dus dat gaf me extra motivatie om te knallen en echt een spetterend en haalbaar origineel concept tot stand te brengen.

Ik vond de eerste week van Living echt een hele leuke introductie van het blok. Ik weet evenveel van Living als de gemiddelde Nederlander, dus dat komt niet veel verder dan de Ikea en de Praxis. Daarom vond ik het zo leuk dat we heel langzaam steeds meer te weten kregen, we begonnen bij de basis door middel van de  kick-off en de gastcolleges van Aafje Nijman over tuin en interieur en over het Julius-model. En in het midden van het blok het gastcollege van Chris Collaris over duurzame architectuur, dit heeft zeker mijn blik verruimt.
Zo begonnen we bij de basis (uitleg over living (kick-off), living en het werkveld (gastcollege Aafje Nijman) en de verschillende doelgroepen onder jongeren (gastcollege Julius-model) en zijn we onze kennis gaan uitbreiden tijdens de verdere gastcolleges maar ook tijdens de Fieldtrip.
Eindhoven is mijn stad, ik kom er iedere dag als ik moet reizen en in het weekend ben ik er altijd te vinden. Het was ontzettend leuk om wat meer plekken te leren kennen in Eindhoven en wat meer te leren over de geschiedenis van Eindhoven (vooral Strijp-S).
De rondleiding in het designhuis was heel interessant en de tentoonstelling konden we goed gebruiken als inspiratie voor ons project en als indicatie voor de nieuwste trends (zoals o-led licht). Zo ook de rondleiding door een deel van de Witte Dame, de rondleiding over duurzaamheid om precies te zijn. Allerlei nieuwe technieken en materialen werden daar gebruikt om de duurzaamheid te vergroten. Super interessant en zeker iets om te onthouden voor het toekomstige concept. Door deze dag is mijn kennis over en liefde voor Eindhoven nog groter geworden. Ik hou van die stad, haar techniek en innovatie verrast me iedere keer weer.

Het projectplan schrijven was niet het allerleukste klusje wat er is maar het moet wel gebeuren. Wat wel een voordeel was van de notulen maken en het projectplan schrijven was dat je zelf precies een overzicht hebt wat er gedaan moet worden, wanneer en hoe.
En overzicht is voor mij al heel wat. Met wat aanvullingen van mijn projectleden hebben we het zo compleet mogelijk kunnen maken en moet het voor Wendy Feijen duidelijk zijn.
Aan de lay-out heb ik door het projectplan niet veel kunnen doen. Het projectplan kwam een beetje aan het einde van het project omdat we toen pas heel het concept uitgewerkt hadden waardoor ik die taak helemaal op me moest nemen en de lay-out vooral in Vera’s handen kwam te liggen. Wel heb ik haar advies gegeven en hebben we samen overlegd en het prototype voor de website hebben we wel samen in elkaar gezet. Hierdoor heb ik meer van photoshop geleerd (ook mede door de lessen van Maud) en heb ik het meteen kunnen toepassen in ons project.
De website is een mooie toevoeging aan ons concept en doordat we het in beeld hebben kunnen brengen is het ook meteen duidelijk hoe we het voor ons zien.

Door de sector Living ben ik zeker meer bewust van geworden van hoe belangrijk je omgeving voor je is en hoeveel invloed die op je heeft. Feng Shui (hoe de omgeving geluk kan beïnvloeden) is daar een vorm van, maar in ons concept komt bijvoorbeeld de trend ‘Coloured Mood’ naar voren. Het is heel interessant om te weten dat verschillende kleuren je stemming en energielevel kunnen veranderen. Dat je door verschillende materialen en kleuren je heel anders kan voelen, en dat je in een volle kamer veel slechter slaapt. In je onderbewustzijn maak je alles van je omgeving mee en vertaal je dit naar gedrag. Ik ben zeker van plan dit mee te nemen in het interieur van mijn kamer. De inrichting aan te passen en zelfs de kleuren! Ik heb nu redelijk felle en ‘actieve’ kleuren in mijn kamer en ik slaap vrij slecht, dus misschien heeft het er wel mee te maken.
Verder heb ik mijn kennis over living enorm verbreed, zoals ik eerder al zei wist ik er eigenlijk nog niks over. Nu weet ik heel veel over de geschiedenis, de verschillende trends en waar die uit voort zijn gekomen en wie wat heeft ontworpen.
En de gastcolleges vond ik dit blok interessanter dan ooit, omdat ze direct toe te passen waren in het project. Alles wat ze vertelden konden we makkelijk doorvertalen naar het project. Sowieso het gastcollege over het Julius-model maar ook de grote groep experts op dinsdag 15 februari. Zij kwamen allemaal uit verschillende kanten van het werkveld en hadden ook vrij diverse meningen over trends en over het inrichten van interieurs. Het was interessant om te zien dat sommigen van hen meer naar hun eigen smaak werkten en anderen vooral naar de vraag van de klant keken.

No comments:

Post a Comment