Monday 4 July 2011

Sector Food


De sector Food heeft voor mij veel kennis opgeleverd. Ook al dacht ik al wel steeds meer na over wat ik voor eten kocht op het gebied van gezondheid en duurzaamheid, dit blok heeft alleen maar bevestigd hoe belangrijk dat wel niet is.
Eten wordt tegenwoordig over het algemeen zo goedkoop mogelijk geproduceerd en er worden allerlei stoffen aan toegevoegd zodat het zo lang mogelijk houdbaar is. Eten is niet meer wat het geweest is, tegenwoordig moet je alles zelf verbouwen en bereiden om zeker te weten dat je het beste van het beste hebt.
Om in de readers te lezen, en in de lessen te horen over wat slechte voeding allemaal wel niet te weeg brengt, van een hoge bloeddruk tot cholesterolverhoging en van obesitas tot zelfs verschillende vormen van kanker. Dit zorgt wel voor het bewust worden van mij als consument en dit een nieuwe waarde voor mij is geworden wat betreft mijn Quality of Life.
Toevallig ging ik afgelopen week met mijn moeder naar de supermarkt en bij alles wat ze in haar handen had kon ik wel wat verzinnen, tot ergernis van haar. Puur natuur blijft in alle opzichten het allerbeste.
Ook tijdens het debat kwamen er nog meer argumenten naar boven over deze kwestie, en ik ben er nu nog meer van overtuigd dat we onze gezondheid, maar ook de gezondheid van de aarde in onze eigen handen hebben.

Uit de gastcolleges van Jord Althuijzen en Rudolph van Veen heb ik ook veel nuttige informatie gekregen, maar dan op het gebied van foodtrends natuurlijk. Ze hadden beide een hele andere kijk op foodtrends waardoor we een heel brede kijk kregen op foodtrends. Wat heel leuk was, was dat we voor deze gastcolleges al trends hadden gezocht met onze projectgroep, en deze vooral bij het gastcollege van Jord Althuijzen ook weer terug kwamen. Dat geeft natuurlijk een goed gevoel, zo’n bevestiging van een expert dat je op de goede weg zit.
Er kwamen heel veel leuke voorbeelden voorbij zodat de trend erg duidelijk werd en het boeiend bleef om er naar te kijken.

 Dit blok ben ik zelf begonnen aan een beetje in de gaten te houden wat ik nu eigenlijk eet. Niet om af te vallen, maar om te kijken wat ik nu eigenlijk allemaal eet en of ik wel in de gaten heb wat er allemaal in zit.
Soms schrik je nog wel eens hoeveel kleur, geur en smaak -stoffen er wel niemand allemaal in bepaalde dingen zitten en hoeveel vet iets wel niet bevat.
Het heeft me een stuk bewuster gemaakt en dat vind ik wel prettig. Ik weet nu meer over voeding en vooral over de dingen die ik zelf regelmatig eet. Ik kijk vaker op de verpakking of zoek op internet wat bepaalde producten bevatten.
Hierin doorslaan is natuurlijk ook niet goed, maar het kan zeker geen kwaad wat meer over je eten te weten.

No comments:

Post a Comment